Nedsynkning af det kære underliv

14-dec-2017 af Kate Gallagher Hansen | 0 kommentar(er)

Kan mit underliv synke ned?

Mærker du en bule i skeden, der ikke plejer at være der? Så har du muligvis fået det, som man kalder en ’nedsynkning af underlivet’. Du er langt fra alene. Omkring 50 % af alle kvinder oplever en eller anden grad af nedsynkning på et tidspunkt i livet. Alligevel er det ikke en lidelse, som man hører meget om. Det skyldes nok, at den af mange opfattes som et privat og lidt flovt problem.
Der er intet flovt ved en nedsynkning. Heller intet farligt eller mystisk.

Hvad er nedsynkning?

Det er en brok der opstår på grund af en svækkelse i bækkenets muskler og bindevæv. Det vil typisk  være i forbindelse med en traumatisk fødsel eller som følge af hormonforandringer i overgangsalderen. Der er nogle faktorer der øger risikoen. Især slap bækkenbundsmuskulatur, overvægt og en hverdag med tunge løft har betydning. Men generne spiller også ind, og derfor kan selv slanke kvinder med en veltrænet bækkenbund opleve nedsynkning.

Du kan have en eller flere af følgende nedsynkninger:

• Blæren og skedens forvæg falder frem (cystocele)
• Endetarmen og skedens bagvæg falder frem (rectocele)
• Livmoderen/livmoderhalsen falder ned (uterusprolaps)
• Skedetoppen falder ned
• En del af tyndtarmen falder ned mellem skeden og endetarmen (enterocele)
• Den nederste del af endetarmen presses ud gennem endetarmsåbningen (rektalprolaps)

Man taler om fire grader, hvor grad 1 er den mildeste (og næsten ikke mærkbar). Grad 4 er den alvorligste. 

Hvilke gener kan du opleve?

Typisk oplever du en ubehagelig følelse af tyngde i skeden – som om en tampon er ved at glide ud. De andre gener, som du kan opleve afhænger helt af, hvilken nedsynkning du har, og hvor alvorlig den er. Nogle oplever inkontinens, andre har problemer med at tømme blæren og/eller tarmen. For mange er nedsynkningen også forbundet med smerter i skeden, bækkenbunden og lænden.
 

Er der håb om bedring?

For langt de fleste kvinder er nedsynkning en midlertidig tilstand, så der er bestemt håb om bedring. Det kræver dog, at du handler:

• Få en henvisning til en gynobs-fysioterapeut, der kan vurdere din muskelstyrke og skræddersy et bækkenbundsprogram til dig. Milde nedsynkninger kan ofte trænes væk. Selvom din nedsynkning er mere alvorlig, er det helt afgørende, at din bækkenbund er så stærk som mulig.

• Få en henvisning til en urogynækolog, der kan vurdere din nedsynkning og tage stilling til, sammen med dig, om en operation eventuelt er en mulighed.

• Undgå så vidt muligt forstoppelse, kronisk hoste, tunge løft og tørhed i skeden.


Mulig lindring af de gener, du oplever

• Sørg for at få et pessar, der passer lige til dig og din nedsynkning. Pessaret holder organerne på plads, så du kan fungere i hverdagen. Få urogynækologen til at vise dig mulighederne og afprøv dem, til du har fundet den rette.

• Spørg på apoteket efter produkter, der kan afhjælpe dine gener, hvad enten du lider af inkontinens, tørhed i skeden, manglende sexlyst eller forstoppelse.
 

Hvad med motion og sex?  

Det kan være fristende slet ikke at bevæge sig, fordi du har gener og bange for at forværre din nedsynkning, men det er meget vigtigt, du får motion. Svømning og lange gåture er for eksempel en god ide. Nogle motionsformer kan dog forværre din nedsynkning, så det er altid en god idé at spørge fysioterapeuten til råds. Er du i tvivl om du bør løbe, er der måske råd at hente på bloggen.


.. OG dyrk endelig sex! Det er på ingen måde skadeligt for din nedsynkning, tværtimod. Hvis du oplever smerter eller nedsat følsomhed, så tal med din læge, gynækologen eller fysioterapeuten om det. Måske er der hjælp at hente i form af afspændingsøvelser eller hjælpemidler. Hør også dit apotek, hvad de eventuelt kan tilbyde.

(Ovenstående tekst er lånt fra nedenstående facebookgruppe)


Hvor finder jeg en gynobs-fysioterapeut?


Du behøver ikke lede længe, for sådan en har vi hos Mors Krop. På vores hjemmeside kan du med det samme booke en konsultation hos Kate og en vurdering af din situation. Det er helt forståeligt, hvis du er blevet lidt forskrækket af at mærke en bule, som ikke plejer at være der. Vi er her for at hjælpe.
Du er også velkommen til at joine den lukkede facebookgruppe Nedsynkning af underlivet (genital prolaps) Danmark for mere information, erfaringsudveksling og støtte fra kvinder der selv lever med et nedfald, samt fagpersoner der arbejder med patienter og klienter med problematikken.

Vores FIT til hverdagen hold er et genoptræningshold målrettet til bl.a. dig med begyndende eller med en mild grad nedsynkning.

 

Mit bud på 5 skåneøvelser til dig med nedsunket underliv:

 

Kommentar(er)

Ingen kommentarer tilføjet endnu, brug formularen herunder og vær den første.

Tilføj kommentar

Sprød bækkenbund og stærk mor-krop!

12 ugers online genoptræningsprogram til dig, der vil have fladere mave, tørre trusser og vil være fri for smerter, der forhindrer dig i alt fra løbeture til at bære dit barn eller sex med din partner.

Er det her dig?

ReFIT online

Få gratis “Mine 5 bedste tricks til en velfungerende bækkenbund”

Du bliver samtidig skrevet op til mit nyhedsbrev.
Bare rolig! Ingen spam.
Kun underholdende nyhedsbreve fyldt med tips og gode råd til dig og din krop, hvad enten du er gravid eller har født for mange år siden:)