Delte mavemuskler / rectus diastase

17-okt-2017 af Kate Gallagher Lindeskov | 0 kommentar(er)

Hvad er delte mavemuskler?

Rectusdiastase (RD) eller delte mavemuskler er blevet et ret udbredt fænomen. 

Først og fremmest: Din krop er ikke i stykker!

Bare rolig. 

RD er naturligt. Det er en mekanismem der sker fra narturens side for at skabe plads til baby inde i maven. 

 

Linea Alba

Ned langs midten af din mave, fra bunden af brystbenet til toppen af kønsbenet, sidder et bindevæv, der samler alle dine mavemuskler i midten i en facie (senevæv/bindevæv), der hedder linea alba. 

Det er, som mange tror, ikke musklerne, der "splittes", men derimod linea alba, der giver sig. Lidt ligesom hvis du strækker i en t-shirt. Det er grundet hormonet relaxin, der frigives fra moderkagen, som gør både linea alba, men også resten af bindevævet og ligamenterne i din krop mere eftergivelig. Vigtigt! - Denne eftergivelighed skal ikke forvekles med "løshed", som mange tror. Det kan du læse mere om i indlægget om bækkensmerter.

Hormonet relaxin kan spores i kroppen op til 3 måneder efter, du har født.

Det er som nævnt en mekanisme, der SKAL til. Men du er IKKE i stykker ;-)

Det anslåes at afstanden under graviditeten er mellem 2-4 fingres afstand. Dette er dog usikkert og spiller igen, ikke den store betydning for hverken fysisk og psykisk velbefindende. 

Hvad kan der egentligt ske?

Ja, man kan spørge sig selv hvad delte mavemuskler egentlig giver af problemer, når nu det er en naturlig mekanisme, når kroppen tilpasser sig. 

Som tidligere nævnt, er det vigtigt at slå fast, at dette IKKE er en farlig tilstand. Det er kun et fåtal, som oplever så stor deling, at det har betydning for deres hverdag og livskvalitet. Det kan bl.a. være tilstande som mavebrok og navlebrok - altså en udposning omkring navlen eller en større del af midten af maven. 

Der er ikke evidens for sammenhængen mellem RD og lændesmerter, nedsynkning, svag bækkenbund og mor-topmaven, selvom man godt kan opleve flere af ovenstående ting samtidig.

Vigtigst af alt er, at du ikke er bange for at bevæge dig!

Risikoen for at gøre skade på dig selv ift. RD er ret lille i modsætning til, hvad inaktivitet gør ved dig og din krop.  

Du kan læse mere om evidensen og hvilken tilgang vi har til rectus diastase hos MorsKrop her. 

Book en tid i klinikken, hvis du kan mærke at du brug for råd og vejledning. 

Kommentar(er)

Ingen kommentarer tilføjet endnu, brug formularen herunder og vær den første.

Tilføj kommentar

12 ugers online træningsprogram

- få sprød bækkenbund og stærk mor-krop!

12 ugers online genoptræningsprogram til dig, der vil have fladere mave, tørre trusser og vil være fri for smerter, der forhindrer dig i alt fra løbeture til at bære dit barn eller sex med din partner.

Er det her dig?

ReFIT online

Få gratis “Mine 5 bedste tricks til en velfungerende bækkenbund”

Du bliver samtidig skrevet op til mit nyhedsbrev.
Bare rolig! Ingen spam.
Kun underholdende nyhedsbreve fyldt med tips og gode råd til dig og din krop, hvad enten du er gravid eller har født for mange år siden:)