Perineummassage forbereder dig til fødslen og behandler dit arvæv

17-okt-2017 af Kate Gallagher Hansen | 0 kommentar(er)

Til dig der er gravid

Perineummassage er sjældent noget, man bliver undervist i herhjemme, men det kan have en god og gavnlig effekt på dit mellemkød og din bækkenbund, så du opnår en større smidighed i dit væv og kan dermed måske mindske risikoen for bristninger.

Der er lavet et studie på, at man kunne nedsætte sin risiko for at få et klip eller episotomi, som det også hedder, ved at lave perineummassage den sidste måneds tid. Ellers har der ikke været succes med at påvise, at massage rent faktisk virker. Succesraten skyldes måske mere overvejende, at kvinder, der masserer eller på anden vis forsøger at forebygge bristninger, forholder sig til deres krop.

 

Ting du også kan overveje ift. at mindske risikoen for bristninger under fødslen:

 

  • Hav en god kontakt til din bækkenbund!

Hvis du kan knibe i din bækkenbund, er sandsynligheden for at du også kan slippe, større. Og det er vigtigt under en fødsel, så man ikke spænder imod. Øv dig specielt på at have ligeså meget fokus på at slippe i bækkenbunden når du laver knibeøvelser. Altså knib....og sliiiiip:-) Er du i tvivl om hvordan du gør dette kan du se denne video.

 

  • Øv dig i at gispe!

Gispevejrtrækningen er en god ting at kunne under din fødsel og specielt i pressefasen, når hovedet næsten er ude. Dettte tidspunkt er det mest "kritiske" ift. om man brister, og hvor meget man brister. Gispevejrtrækningen lærer man på vores populære fødselsforberedelses- og træningshold: FIT til fødsel hold.

 

  • Dyrk motion.

Fordi alle undersøgelser viser, at de gravide der dyrker motion, får "nemmere" fødsler. 

 

  • Dyrk sex!

Det er godt for så mange ting. Både til at øge sensibiliteten i området samt bedre blodforsyning og dermed bedre betingelser for lymfe, muskel og nervevæv. Om ikke andet, så bidrager dette til gode omstændigheder for en bedre opheling efter en eventuel bristning. Og det er jo en god ting!

 

  • Lyt til jordemoderen!

Hun kan se, hvad der sker, og hvordan dit væv har det:) Så lyt til hende. 

 

Til den nybagte mor

Er du bristet under din fødsel og blevet syet, kan let massage være gavnligt ift at genopbygge smidigheden i vævet samt mindske risikoen for arvæv, der bl.a. kan give smerter ved samleje, når sexlivet genoptages efter en fødsel.


Begynd med blide strøg 4-6 uger efter fødslen og arbejd dig uge for uge dybere. Lyt og mærk efter. Det skal ikke gøre ondt.

 

Hvordan gør jeg?

Du kan med fordel massere med olie, herunder koldpresset kokosolie eller mandelolie. Massér ved at føre den ene finger op i skeden, og hold den ud mod mellemkødet, mens du uden på huden laver faste tryk med fingrene. Her kan du trykke/trække nedad. Du kan evt. kombinere det med et knib, så du kniber i bækkenbunden og når du slipper knibet, trykker ned med ned. Massagen må ikke gøre ondt, men du skal mærke, at du har fat i huden og i musklerne.

Er du i tvivl eller mangler du råd og vejledning, så er du velkommen til at booke en tid til en 1. konsultation i klinikken.

Har du ikke adgang til vores klinik i Odense, så søg på gynobs behandlerlisten.

Kommentar(er)

Ingen kommentarer tilføjet endnu, brug formularen herunder og vær den første.

Tilføj kommentar

12 ugers online træningsprogram

- få sprød bækkenbund og stærk mor-krop!

12 ugers online genoptræningsprogram til dig, der vil have fladere mave, tørre trusser og vil være fri for smerter, der forhindrer dig i alt fra løbeture til at bære dit barn eller sex med din partner.

Er det her dig?

ReFIT online

Få gratis “Mine 5 bedste tricks til en velfungerende bækkenbund”

Du bliver samtidig skrevet op til mit nyhedsbrev.
Bare rolig! Ingen spam.
Kun underholdende nyhedsbreve fyldt med tips og gode råd til dig og din krop, hvad enten du er gravid eller har født for mange år siden:)