Konsekvenser ved delte mavemuskler

08-jun-2018 af Kate Gallagher Hansen | 0 kommentar(er)

Delte mavemuskler og gode råd

Ja, man kan spørge sig selv, hvad delte mavemuskler egentlig kan giver af problemer, når nu det er en naturlig mekanisme, hvor kroppen bare tilpasser sig, som beskrevet i forrige indlæg.
Problemet opstår fordi vi lever i en kultur, hvor vi enten overdriver eller underdriver ting som f.eks. træning mm.


Her er nogle af de gener der kan opstå eller potentielle senfølger:

  • Tendens til mor-topmave
  • Svækket bækkenbund (delte mavemuskler giver i mange tilfælde også svækket funktionalitet i bækkenbunden)
  • Lænde- og bækkensmerter
  • Øget risiko for nedsynkning af underlivsorganer (svækket bindevæv mellem dine mavemuskler, giver øget risiko for svækket bindevæv inde omkring dine underlivsorganer)
  • Øget risiko for navlebrok (hul i linea alba / bindevævet)

Der er hjælp at hente. Book evt. en tid i klinikken, hvis du kan mærke at du brug for råd og vejledning og gerne vil tjekkes.

Fortvivl ikke - der er råd at hente!

Først og fremmest skal du undgå disse øvelser:

 

 

Start med denne øvelse

Det er vigtigt, at få du får kontakt til hele din kerne. Kernen består af bækkenbunden, mellemgulvet / diapragma, den dybeste mavemuskel og de små stabiliserende muskler i ryggen.
Disse elementer i samarbejder, men nogle gange blokeres samarbejdet som følge af skader eller ubalancer i et eller flere af elementerne.
Du kan selv gøre noget, for at genskabe samarbejdet i din core/kerne. Det gøres ved hjælp af denne øvelse - også selvom jeg snakker meget bækkenbund:

 

Hverdagens bevægelser har betydning for dit bækkenbund

Udover at få kontakt med din kernemuskulatur, så er hverdagens bevægelser super vigtige at få kigget på. Hvordan løfter du dit barn fra gulvet (link til blog indlæg om løft)? Hvordan sidder du på toilettet? Hvordan sidder du i sofaen? Hvordan står du, når du har dit barn i armene? Hvordan er din kost (link til opheldende kost)?


Alle disse ting afdækker vi på alle vores genoptræningshold (FIT til fødsel, FIT efter fødsel, BarnevognsCross, FIT til hverdagen GENOPTRÆNING)
Derudover får du selvfølgelig også svar på disse spørgsmål i online genoptræningsprogrammet ReFIT Online.

Kommentar(er)

Ingen kommentarer tilføjet endnu, brug formularen herunder og vær den første.

Tilføj kommentar

Sprød bækkenbund og stærk mor-krop!

12 ugers online genoptræningsprogram til dig, der vil have fladere mave, tørre trusser og vil være fri for smerter, der forhindrer dig i alt fra løbeture til at bære dit barn eller sex med din partner.

Er det her dig?

ReFIT online

Få gratis “Mine 5 bedste tricks til en velfungerende bækkenbund”

Du bliver samtidig skrevet op til mit nyhedsbrev.
Bare rolig! Ingen spam.
Kun underholdende nyhedsbreve fyldt med tips og gode råd til dig og din krop, hvad enten du er gravid eller har født for mange år siden:)