Forstå dine smerter – kig på hele din livssituation

17-maj-2021 af Kate Gallagher Lindeskov | 0 kommentar(er)

Forstå dine smerter – kig på hele din livssituation

Mange forbinder smerter med skader. Kan man opleve smerte uden at det skyldes en konkret skade?

Smerte er en ubehagelig sensorisk og emotionel oplevelse, som forbindes med aktuel eller mulig vævsskade, eller som beskrives i vendinger svarende til en sådan oplevelse.

- The International Association for the Study of Pain

Smerten hjælper os til at ændre adfærd

Den nyeste forskning inden for smertevidenskab peger i en retning af at forstå smerte som en beskyttelsesmekaniske frem for resultat af en skade.

Smerte er en kompleks og individuel oplevelse, som er baseret på din krop, sind og psyke.

Smerte er et advarselssignal til os om, at vi muligvis kan få en skade eller er i fare, hvis vi fortsætter vores adfærd.

Smerten advarer os om at fjerne hånden fra kogepladen for at undgå yderligere skade, den hjælper os til at ændre adfærd.

Smerten beskytter os mod fare

Men det er hjernen der vurderer, hvor faren er. 

Kommer du for eksempel voldsomt til skade med din ankel, vil hjernen vurdere, at du ikke skal støtte på den, for det vil forvolde yderligere skade. Du mærker smerte, og du lader være med at støtte på anklen.

Men befinder du dig på savannen under dit uheld med en løve i hælene, vil den største fare være løven, og du vil ikke kunne mærke smerte, før du er løbet i sikkerhed. Hjernen vurderer her, at det er vigtigst at løbe i sikkerhed først, og dernæst passe på din ankel. Det gør først ondt, når du er i sikkerhed igen.

 

Vores hjerne er altså vores beskyttende mor, der skal påvirke vores adfærd, hvis hun opfanger at der er fare på færde.


 

Hjernen kan blive en overbeskyttende hønemor

Som enhver mor kan hun komme til at blive overbeskyttende for at passe på os.

Nogle gange er det godt at få en påmindelse, andre gange er det ikke nødvendigt.

Beskyttertrangen er nemlig baseret på tidligere oplevelser med lignende situationer. 

Er du tidligere kommet til skade i ryggen ved at bukke dig fremover, vil den overbeskyttende mor advare dig, hver gang du nærmer dig den stilling. ”Pas nu på!” siger hun, for at undgå at du laver samme skade igen.

Din følsomhed i det tidligere skadede område vil stige, og du vil ubevidst være ekstra opmærksom der. Det betyder, at der næste gang skal mindre stimulus til at påvirke nervesystemet og sende faresignaler til hjernen. Mindre stimulus, men samme smerte. Når det sker gentagende gange, vil du et tidspunkt kunne opleve smerte helt uden en reel skade. Dit nervesystem er altså blevet mere følsomt. 

 

Vi elsker denne videoillustration fra smertefribevægelse.dk 

Smerte er en oplevelse, der påvirkes af hele din kontekst

Vi har alle et sensitivitetsbarometer, som afgør i hvor højt alarmberedskab vores krop er. Mange faktorer kan påvirke barometer. De kaldes dine biopsykosociale faktorer, altså biologiske, psykologiske og sociale. 

Måske ved du, at du bliver ekstra meget påvirket af manglende søvn, dårlig stemning, styr på huset, mad, høje lyde, skuffelse eller lignende.

 

Smerte er en ubehagelig bevidst oplevelse produceret af hjernen når summen af al tilgængelig information tyder på at du har behov for at beskytte en specifik del af din krop.

- Professor Lorimer Moseley, internationalt anerkendt smerteforsker

Når du har ondt, skyldes det faktorer i hele din kontekst i livet

Al din erfaring, læring, forventninger, overbevisninger, gode og dårlige råd og sanserne bidrager til, at din krop laver smerten

Når dit sensitivitetsbarometer er skruet op, kan det have fysiske konsekvenser. Måske får du udslæt i huden, knoldet afføring, tankemylder eller…. smerter? 

Smerter, du forbinder med den gamle skade i knæet, men måske skyldes det andre påvirkninger nu.

 

HUSK: DEN SMERTE DU MÆRKER ER ÆGTE!

- Det er ikke noget du bilder dig ind! 

 

Forhold dig til smerten

Har du smerter, der ikke har direkte årsag til en skade, du er bevidst om, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Giver smerten mening?
  • Hvor længe har jeg haft ondt?
  • Hvor voldsom var aktiviteten, som jeg tror, var årsag til smerten?

 

Skyldes din smerte en skade, som du er bevidst om, fx sportsskade, voldsomt vrid eller lignende eller har den bare sneget sig ind på dig som en gammel bekendt?

 

Forhold dig til din kontekst

Derudover kan du kigge på din kontekst. Ting såsom manglende søvn og stress er typiske årsager for rigtig mange mennesker. 

Er du gravid, er du muligvis påvirket af:

  • Arbejdspress
  • Manglende forståelse fra omverdenen eller din arbejdsgiver
  • Dine større børns behov
  • Ængstelighed for abort eller selve fødslen.
  • Tidligere historik med smerter i kroppen eller bækkensmerter ifm. en graviditet.

Er du nybagt mor, er du som udgangspunkt mere påvirkelig pga. dine hormoner og din nye livssituation.Flere af disse ting kan være medvirkende til at skrue op for smerte-sensitivitetsbarometeret:

  • At skulle dække dine større børns behov
  • Ikke leve op til egne forventninger
  • Manglende overskud til nærvær til større børn og mand
  • Manglende søvn
  • Manglende overskud til praktiske opgaver
  • Babygråd
  • Uforudsigeligheden i babys rytme
  • Negativ påvirkning fra omgivelserne og sociale medier
  • Udofrdirnger med amning

Alle disse faktorer vil påvirke din oplevelse af smerten.

 

Din smerte påvirkes af din sundhedsbehandlers ord

Ord og informationer spiller også ind på din oplevelse af smerten.

De fleste kender placebo, som er en positiv forventning. Du tror, du får den rigtige pille og oplever rent faktisk også, at den virker.

Desværre rammes rigtig mange også af placebos onde fætter – nocebo, som er den negative forventning. Forventer du af en eller anden grund smerte, er det meget sandsynligt at du kommer til at opleve smerte.

Hvis din læge har advaret dig mod bestemte øvelser, vil hele dit system forvente smerte, og du vil sandsynligvis også opleve smerte, hvis du nærmer dig den bevægelse. Det er nocebo-effekten.

Din sundhedsbehandlers ord er dermed meget vigtige for din oplevelse i et genoptræningsforløb. Bliver du klædt på med frygt eller optimisme? 

Så hvad betyder det for dig?

Har du smerter, som har været længere end 3-6 måneder, bør du få dem undersøgt ved en behandler med en moderne smerteforståelse. Dine smerter har sjældent kun én specifik årsag, og du behøver ikke fjerne alle årsager for at reducere smerterne. Du kan lære at håndtere dine smerter ved at forstå smerter og ved at træne regelmæssigt, så kroppen bliver tryg i bevægelser.

For at få alt det her illustreret i et konkret eksempel, vil jeg anbefale dig at se denne video.

 

Lad os tage en snak om dine smerter.  Book en 1. konsultation her. 

 

Kilder:

https://smertefribevaegelse.dk/hvad-er-smerte/

https://smertevidenskab.dk/

 

Kommentar(er)

Ingen kommentarer tilføjet endnu, brug formularen herunder og vær den første.

Tilføj kommentar

12 ugers online træningsprogram

- få sprød bækkenbund og stærk mor-krop!

12 ugers online genoptræningsprogram til dig, der vil have fladere mave, tørre trusser og vil være fri for smerter, der forhindrer dig i alt fra løbeture til at bære dit barn eller sex med din partner.

Er det her dig?

ReFIT online

Få gratis “Mine 5 bedste tricks til en velfungerende bækkenbund”

Du bliver samtidig skrevet op til mit nyhedsbrev.
Bare rolig! Ingen spam.
Kun underholdende nyhedsbreve fyldt med tips og gode råd til dig og din krop, hvad enten du er gravid eller har født for mange år siden:)